Tak jsem zkusil RegioJet a mám takové tušení, že nejspíš brzo zkrachuje.
Mimochodem Jančura je mistr hloupých názvů. Po názvu Student Agency v Angličtině s Českou výslovností a TickTack taxi, u kterého nikdy nevím jestli se jmenuje TikTak, nebo TicTac a který nakonec vždycky googlím jako „Student Agency taxi“ teď pojmenoval svoji železniční firmu tak, že si její jméno neustále pletu s konkurencí (RailJet). Na hloupých názvech nezáleží, takže jsem si u RegioJetu koupil lístky a zažil cestu na kterou nikdy nezapomenu.
Mám rád pohodlí a tak jsem si připlatil za nejdražší jízdenky co RegioJet nabízí – kupé pro čtyři osoby s elektrickými zásuvkami atd.
Hezké že? No jen na první pohled.
Mrazivá cesta
Při zpáteční cestě z východního Slovenska tuto neděli (28.12.2014) mi bylo divné, že je v kupé zima. Chvíli jsem zkoušel otáčet s regulátorem topení a pak jsem se zeptal stewardky proč je v kupé taková zima. Řekla mi na to (velmi slušně), něco jako, „jéje, vás o tom neinformovali? V tomto vagónu a v jídelním voze nefunguje topení.“ Můžeme si prý vystoupit, nebo jet v nevytopeném voze s tím, že se nám budou nosti teplé čaje a budu se snažit najít místa někde ve vagónech kde bylo teplo. Jízdné nám prý bude v každém případě vráceno. Vystoupit v nějaké neznámé vesnici na východním Slovensku se mi nechtělo a tak jsme v kupé zůstali.
Po 15 minutách nám byla docela zima. Po hodině jsme už byli navzdory vlažným čajům úplně promrzlí. Pak se na dvě hodiny uvolnilo místo ve vytopeném kupé a my krásně rozmrzli. Potom následovalo dalších 5 hodin! neuvěřitelné zimy – jak z povídky od Čechova.
Jídelní vůz nefungoval, takže cestující vcelku rychle vykoupili většinu jídla co šlo u stewardek objednat. Takže jeden croissant k snídani, jeden ke svačině a pak už nic.
Méně hrozné cesty v RegioJetem
Příbuzní jeli s RegioJetem asi před měsícem. Při jedné z cest překvapivě nebyl k dispozici jídelní vůz. Nám zase při cestě na Slovensko na záchodech netekla voda. Napatlal jsem si ruce tekutým mýdlem a neměl je čím umýt. Utřel jsem si je tedy do ubrousků, ale asi po 10 minutách mne začaly pálit. Nakonec jsem si je umyl balenou vodou. Na druhou stranu, bylo nám teplo (to už u RegioJetu neberu jako samozřejmost), stewarky se o nás dobře staraly a jídlo v jídelním voze bylo fajn, takže cesta na Slovensko byla docela příjemná.
Zdá se, že záchody a jídelní vozy zlobí vcelku pravidelně. Jestli byl problém s topením náhoda, nebo je to také něco co se děje opakovaně nevím. Co vím je, že s RegioJetem hned tak nepojedu.
Edit 31.12.2014: Tak ty problémy s topením jsu u RegioJetu chronické. Na ŽelPage o tom psali už loni.
Jsem na Jančuru naštvaný?
S rozbytými vagóny toho asi moc dělat nešlo. Jenže, RegioJet nás o problému neinformoval. Do promrzlého vlaku bych dobrovolně nikdy nenastoupil. Ještě v Kysaku (vesnice u Košic) jsem si mohl zkusit koupit lístek na jiný vlak, na autobus, nebo třeba letenku z Košic. Za jízdy ve vlaku se už nedalo nic dělat, museli jsme to nějak vydržet.
RegioJet se situaci nesnažil nijak řešit. V Ostravě, nebo třeba v Pardubicích mohl čekat autobus a do Prahy nás odvézt. Zdá se, že vekopodnikatel Jančura je nad podobné věci povznesený.
A ke slíbenému vrácení peněz zatím nedošlo.
Edit 31.12.2014 Dostal jsem od RegioJetu omluvu se zprávou, že se pro peníze mohu zastavit. Peníze mi pak byly bez sebemenšího problému a s další omluvou vráceny, takže v poctivosti RegioJetu problém není. Zkrátka, Jančura asi není darebák a podvodník.
Po tolika omluvách a po bezproblémovém vrácení peněz už naštvaný nejsem. Možná že RegioJet ještě zkusím, ale určitě to nebude v zimě, ani uprostřed léta kdy zase mívá problém s klimatizací.
Zkrachuje Jančurův RegioJet?
Jančura v Rakousku za velké peníze nakoupil staré vagóny. Nakoupil je nejspíš na úvěr. Přece jen, nízkonákladové autobusy Student Agency těžko vydělaly stamilióny. A ono to vypadá, že Rakušáci moc dobře věděli proč ty vagóny prodávají -ty vagóny jsou prostě problémové, pravděpodobně nikdy pořádně nefungovaly. Handlíři s vagóny nejspíš snadno přelstili člověka co toho o železnicích moc neví (který zato ale umí organizovat pobyty Au pair). Za čtyř jízd o kterých jsem slyšel, byly tři s problémy a z toho jedna byl naprostý průšvih. Jančura musí vracet jízdné a dělá si ostudu, která nejspíš poškodí i jeho ostatní podnikání. Pokud je RegioJet tak zadlužený jak si myslím, nemůže si dovolit mnoho chyb, nebo problémů. A ta chyba se už stala. Vagóny jsou špatné a Jančura s tím nic nenadělá.
Je to škoda. Na soukromé dopravce jsem se docela těšil. Ještě jsem nezkusil LeoExpress, takže stále můžu doufat.
S vagonama problém nebude, problém bude s údržbou, nebo spíš s neúdržbou. Někde se na to kafe zdarma prostě vydělat musí….